Főoldal  |    Letöltések
RSS
hirdetes






Üzletfejlesztés a Távol-Keleten – interjú
2011-03-20, 14.31:00

NyomtatásNyomtatás | PDF PDF

Lénárt István a hanoi Magyar Nagykövetség munkatársa, külgazdasági attasé és helyettes konzul. Ő az első szereplője a már tavaly beharangozott riportsorozatnak, amelyben a térséggel foglalkozó szakembereket, vállalkozásokat szeretném bemutatni a blog olvasóinak, ezzel is kicsit közelebb hozva a térséget és az üzleti lehetőségeket.



Üzletfejlesztés a Távol-Keleten

Interjú Lénárt István külgazdasági attaséval (Hanoi)

Lénárt István a hanoi Magyar Nagykövetség munkatársa, külgazdasági attasé és helyettes konzul. Ő az első szereplője a már tavaly beharangozott riportsorozatnak, amelyben a térséggel foglalkozó szakembereket, vállalkozásokat szeretném bemutatni a blog olvasóinak, ezzel is kicsit közelebb hozva a térséget és az üzleti lehetőségeket.

Istvánnal a régi ismeretségünk okán a formaságoktól eltekintettünk.

-Miért éppen Vietnám?

Vietnam véletlenszerű, de sorsszerű találkozás volt. 2000-től közel 10 éven át dolgoztam magyar kis- és középvállalkozásoknál, marketing és befektetési területeken. 2007-ben a cég, amelynél középvezető voltam, úgy döntött, regionális irodát nyit Vietnamban. Engem választottak az iroda létrehozására. 2008-ban kiutaztam az akkor számomra még csak leírásokból és az internetről ismert Vietnamba, ahol fél évet töltöttem el. Ezalatt létrehoztunk egy regionális irodát Hanoi-ban és egy fiókirodát Laosz fővárosában, Vientiánban.

Fél éves kiküldetésem után az ITD Hungary kereskedelemfejlesztő szervezetnél helyezkedtem el, ahol távol-keleti országokért – elsősorban az indokínai országokért és Kínáért – voltam felelős. 2009 végén megpályáztam a megüresedő hanoi külgazdasági szakdiplomata pozíciót, amelyet elnyertem, majd 2010 szeptemberétől megkezdtem munkám a hanoi Magyar Nagykövetségen.

- Mi a pontos feladatod a követségen?

Elsősorban a követség felügyelete alá tartozó három ország (Vietnam, Kambodzsa, Laosz) vonatkozásában a magyar vállalkozások piacra segitése, információkkal való ellátása, sikeres üzleti tevékenységük elősegitése. Emellett számos egyéb feladat: tőkebefektetések Magyarországra vonzása, a kétoldalú gazdasági kapcsolatok segitése, delegációk fogadása és útjaik előkészitése. Végül, helyettes konzulként konzuli feladatok ellátása.

- Mikor, milyen ügyekben lehet hozzád fordulni?

Legfontosabb feladatom a magyar kis- és középvállalkozások exportjának és külföldi tőkebefektetéseinek segitése. Ha egy magyar vállalat üzleti kapcsolatokat keres a régióban, informálódni szeretne akár az általános üzleti lehetőségekről, akár speciális kérdésekben (cégalapitás, üzletszerzés, kapcsolatépités stb.), bármikor bizalommal fordulhat hozzám.

- Milyen lehetőségeket látsz a magyar vállalkozások számára?

Vietnamban rengeteg üzleti lehetőség van a jó minőségű termékkel vagy technológiával rendelkező magyar cégek számára, elsősorban az agrártermékek és -technológiák területén, az infokommunikációs szektorban, az alternatív energetikában (nap-, szél- geotermikus és egyéb energiák), hulladékkezelésben, víztisztításban, orvostechnológiában, speciális szoftverek területén, illetve az élelmiszer-feldolgozás és a gyógyszeripar területén.

- Mik a buktatók ezen a piacon?

Hosszú távon kell gondolkozni, legalább 3 éves távlatban. Gyors üzletet nehéz kötni, de a következetes munka jelentős sikerekkel kecsegtet. Helyi partnert kell találni, aki végigkíséri az üzletkötést. Érdemes magyarul tudó, korábban Magyarországon tanult vietnamival kapcsolatot létesíteni, több ezer ilyen vietnami állampolgár van, akik nagyrészt örömmel segítenek, működnek közre az üzletkötésben. Fontos megismerni a helyi kulturális, kommunikációs, üzletkötési szokásokat, ezek ismerete nélkül szinte lehetetlen sikeresen tevékenykedni a régióban.

- Milyen tipikus hibákat követnek el a magyar/európai cégek?

Türelmetlenek vagyunk, prompt üzleteket akarunk kötni. A vietnami üzletember szereti jobban megismerni üzleti partnerét, a szerződéskötésig jóval több idő eltelhet, mint azt Európában megszoktuk. Sokszor lebecsüljük Vietnamot: a ‘70-es, ’80-as évek elmaradott országának képe él még a magyar vállalkozókban, holott mára Vietnam egy igényes, kifinomult fogyasztói piaccá vált, komoly elvárásokkal. El kell fogadni: elavult technológiákat, korszerűtlen termékeket nem lehet már eladni ezen a piacon.

- Hozzád tartozik Laosz és Kambodzsa is. Van ott magyar cégeknek keresnivalójuk?

Igen. Mindkét országban. Bár Vietnamhoz viszonyítva mind Kambodzsa, mind Laosz lényegesen alacsonyabb GDP-vel rendelkező ország, számos lehetőség kínálkozik magyarok számára. Kambodzsa esetén a textilipart emelhetném ki – épp a közelmúltban jártam egy rendkívül sikeresen működő brit ruhagyárban Kambodzsában, amely 10 éve folyamatosan, kiegyensúlyozottan növekszik. De említhetnék sikeres magyar fény- és hangtechnikával foglalkozó céget is Kambodzsában. Laoszban elsősorban az agrárszektor lehet érdekes a magyar KKV-k számára.

- 4 évre szól a kiküldetésed, milyen célokat tűztél ki magad elé?

Legfontosabb célom, hogy néhány olyan magyar referencia projektet segítsek világra, amely a későbbiekben jó példát mutat a magyar vállalkozók számára, és meghozza kedvüket az indokínai piacok meghódítására.

- Ad számunkra valamilyen előnyt Vietnámban, hogy Magyarország az EU soros elnöke?

Politikai téren mindenképp nagyobb reflektorfényt kap az ország, az üzleti életben azonban nem tulajdonítanak különösebb jelentőséget ennek.

- Közeleg a Tét, érzed már a hatását?

Természetesen. Ha Vietnamban élsz, akkor egy kicsit vietnami is leszel: nekik pedig a Tét ugyanolyan fontos ünnep, mint nekünk a karácsony. Őrült készülődés, búcsú az Óévtől, és az ember ilyenkor picit összegzi is, mit hozott ez az év számára.

***

Kapcsolódó blogok


Üzleti innováció blog >>>


Kapcsolódó honlap


Innováció Portál >>>


Kapcsolódó Üzletfejlesztés és Üzleti innováció Portál cikk


Mit ér az üzletfejlesztés, ha magyar – avagy kit is érdekel a Kondratyev ciklus? >>>


A kutatás-fejlesztés vajon mi? >>>


Üzletfejlesztés a Kürt-nél >>>


Nem eléggé integrálódott az innováció >>>


Üzletfejlesztés: Nyitottak az újdonságra a fogyasztóid? >>>


Innovációs TechShow 2011 >>>


Innováció a Közép-Dunántúlon - konferencia és innovációs díj átadó 2011. március 23. >>>

***
Publikáló: Üzletfejlesztési és Üzleti Innovációs Portál, dátum: 2010. 03. 20., Forrás: Bundik Csaba – VG Vietnám-Indokína blog



   
Cikk értékelése
Eredmény

Értékelések száma 0
Értékelés: